Antwerps Kantwinkeltje

Het Antwerps kantwinkeltje, traditionele Antwerpse ambacht.
Op de Handschoenmarkt, in de schaduw van de Kathedraal, wandelen we binnen bij het Kanthuis “ het Antwerps Kantwinkeltje” waar we een deskundige uitleg krijgen van
Brigitte Cromheecke.
Als enig overgebleven Kanthuis is het “ Antwerps Kantwinkeltje “ een echt icoon.
Het ambacht ging over van generatie op generatie, gestart door grootvader Edmond Cromheecke die een kantschool en leerwerkhuis stichtte in 1896 in Maldegem.
Zijn jongste zoon Raf huwde met Monique Dupont en verhuisde naar Antwerpen waar aan de Wapper een Kanthuis geopend werd.
Dit werd later aangevuld met een tweede vestiging op de Handschoenmarkt, vandaag is dat de unieke locatie.
Er werd gekozen voor de naam Dupon omwille van de artistieke reputatie van deze familie.
Één van de meest gekende beeldhouwers rond de eeuwwisseling was haar grootoom Josué Dupon, als animalier ondermeer bekend voor zijn kameeldrijver aan de Zoo van Antwerpen.
Van in het begin was de artistieke inbreng voelbaar want kanthuis Dupon specialiseerde zich in een uitgebreid gamma van de meest waardevolle antieke kantsoorten.
Daarnaast bracht men een hele reeks nieuwe creaties op de markt, voornamelijk kanttoepassingen in decoratieve vormgeving zoals ingelijst partieel werk, kant als wandversiering en als prestigieus sieraad voor kleding.
Dochter Brigitte stopte op haar achttien met school om zich met volle passie op de kant-ambacht te werpen.
Vandaag staat de schoondochter klaar om de fakkel over te nemen, continuïteit verzekerd dus !
Het “ Antwerps Kantwinkeltje “ is een authentieke Antwerpse ambachtszaak met als cliënteel voornamelijk toeristen van Amerika en Canada tot Brazilië en China.
Maar, bij Kanthuis Dupon vindt immers zowel de toerist als de Antwerpenaar kant van de hoogste kwaliteit gegroeid uit meer dan een eeuw ambachtelijke ervaring en toewijding.
Kant wordt verkocht in toeristische winkels , kantwinkels ( zonder eigen productie) en Kanthuizen.
Het Antwerps Kanthuis is overgegaan van generatie op generatie en creëert met eigen werksters.
Het hoeft geen betoog waar u het best terecht kan voor deskundige informatie en de hoogste kwaliteit.
Brigitte legt ons vakkundig uit hoe je kant van machinale makelij kan onderscheiden van handwerk.
Kant heeft zich midden zestiende eeuw in twee richtingen ontwikkeld : in Vlaanderen versierde men de kleding met passement ( het vlechten van draden ) waaruit de kloskant ontstond.
In Italië ontwikkelde zich de naaldkant als verfijning van borduurwerk.
Alle kantsoorten hebben een naam of beter gezegd een stijl.
Zo is er de “ Antwerpse kant “ of “ Stropkant “
Typerend voor deze stijl is dat gewerkt wordt met doorlopende draden die tot op het einde verwerkt wordt.
Zo heb je in tegenstelling tot sommige andere stijlen geen “ knoopjes”.
Antwerpen was de voorloper van de kloskant met doorlopende draden.
Om de traditie nog wat te versterken, is het waardevol te vermelden dat wanneer de befaamde Christoffel Plantijn zich in 1548 in Antwerpen vestigt met zijn echtgenote en hun twee dochters die een kant- en linnenzaak openen.
De intense handelsactiviteit van onze Havenstad had, net als voor de diamant, een gunstige invloed op de kantindustrie.
Vanaf de achttiende eeuw begint men Vlaamse kant te vernoemen naar de steden waar de stijlen ontstonden.
Naast het “ Antwerpse Kant “ kennen we stijlen zoals de kloskanten met afgeknoopte draden ontstaan in Brussel en Brugge. Vandaar de benaming voor het grove werk “ Brugs Bloemwerk “ en voor het fijnere “ Brugse Duchesse “.
Dan heb je nog gemengde soorten deels met een geweven lint gevormd maar met een volledig handwerk , genaamd “ Renaissance “ kant of “ Brusselse “ hedendaagse kant ( voor Amerikanen “ Battenburg Lace “ ).
Belangrijk is wel te vermelden dat het Vlaams vervaardigde kantwerk altijd wordt verwerkt met fijn linnen en niet met katoen, dat de geweven linten stijf zijn geweven en zeer zorgvuldig door precies invulwerk verschillende steken vertonen.
Buitenlandse productie heeft gaandeweg de Vlaamse sector wakker geschud en aangezet tot extra creativiteit , beter en technisch volmaakter produceren en de “ haute-couture” heeft opnieuw de meerwaarde van integratie van kant in prestigieuze kledij ontdekt.
Huis Dupon faciliteert en ondersteunt zo ook de studenten van de Academie om in hun ontwerpen technisch verfijnd kant te verwerken.
Antieke kantsoorten, die best door een specialist geduid worden, kan je nog altijd vinden in traditionele kanthuizen zoals Dupont en zijn gegeerd door kenners en verzamelaars.
Bij Huis Dupon vindt je, in een rijk gamma, ondermeer trouw-voiles en doopkleedjes in kant.
Ook heeft men zich extra toegelegd op tapisserie bij toeristen gegeerd als “ Belgian Tapestry .
Het beroep van kantwerkster is stilaan aan het uitsterven zodat men ook stilaan de Kanthuizen zal zien verdwijnen.
Gelukkig zijn we in Antwerpen gezegend met een Kanthuis waar de familie al vier generaties met eigen werksters werkt en waar de opvolging verzekerd is !
Kant is immers geen massaproduct maar een verfijnde artistieke en ambachtelijke creatie de we als Metropool, net als in de Gouden Eeuw moeten koesteren !
Website : www.antwerpskantwinkeltje.be
Facebook : www.facebook.com
Instagram www.instagram.com
message